Pamięć a praktyka uważności (mindfulness)
Dlaczego warto praktykować uważność?
Można tu wymieniać w nieskończoność poczynając od zwiększonego poziomu szczęścia i dobrostanu, zwiększonej ilości doświadczanych emocji pozytywnych (Bajaj i in., 2019, Grossman i in., 2004), wzmocnionego poczucia satysfakcji z życia, zwiększonej umiejętność podejmowania decyzji korzystnych dla własnego dobrostanu (co jes bardzo istotne!, Hollis-Walker i Colosimo, 2011), wyższą samoocenę (Keng i in., 2011), po konsekwencje czysto “zdrowotne” takie jak np. zmniejszenie przewlekłego bólu, czy zmniejszenie ryzyka wystąpienia choroby serca takiej jak np. zawał (Lopez i in., 2022). Ponadto, praktyka mindfulness łagodzi psychologiczne zaburzenia takie jak: lęk, depresja, trauma (Dahlgaard i in., 2019). O korzyściach praktyki uważności napisać więc można naprawdę dużo. Ale ja chciałam zwrócić uwagę na inny aspekt.
Praktykując mindfulness (uważność) tak naprawdę trenujemy naszą uwagę. A po co nam trening uwagi?
Chociażby po to by polepszyć swoją pamięć (m.in. dzięki zwiększeniu ilości neuronów w hipokampie – części mózgu odpowiadającej za pamięć wydarzeń). Żeby coś zapamiętać, musimy przecież skupić na tym uwagę. Praktyka uważności zwiększa koncentrację i umiejętność niepoddawania się dystrakcjom, w postaci np. myśli o praniu leżącym w pralce, myśli o czekającym nas spotkaniu w weekend, czy myśli o tym, co ugotować na obiad.
Mało tego, trening uwagi pozwala nam również przeciwdziałać utracie pamięci związanej z wiekiem (Gard i in., 2014; Greenberg i in., 2019) oraz stanowi prewencję takich chorób jak np. choroba Alzheimera (Strikwerda-Brown, 2022).
Warto więc praktykować uważność, o tym jak, będę pisać dalej 🙂
D.
Literatura:
Dahlgaard, J., Jørgensen, M. M., Velden, A. M. van der, Sumbundu, A., Gregersen, N., Olsen, R. K., & Mehlsen, M. Y. (2019). Mindfulness, health, and longevity. In S. I. S. Rattan & M. Kyriazis (Eds.), The science of hormesis in health and longevity. (pp. 243–255). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-814253-0.00022-X
Bajaj, B., Gupta, R., & Sengupta, S. (2019). Emotional Stability and Self-Esteem as Mediators Between Mindfulness and Happiness. Journal of Happiness Studies, 20(7), 2211–2226. https://doi.org/10.1007/s10902-018-0046-4
Gard, T., Hölzel, B. K., & Lazar, S. W. (2014). The potential effects of meditation on age-related cognitive decline: a systematic review. Annals of the New York Academy of Sciences, 1307, 89–103. https://doi.org/10.1111/nyas.12348
Greenberg, J., Romero, V. L., Elkin-Frankston, S., Bezdek, M. A., Schumacher, E. H., & Lazar, S. W. (2019). Reduced interference in working memory following mindfulness training is associated with increases in hippocampal volume. Brain Imaging and Behavior, 13(2), 366–376. https://doi.org/10.1007/s11682-018-9858-4
Grossman, P., Niemann, L., Schmidt, S., & Walach, H. (2004). Mindfulness-based stress reduction and health benefits: A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research, 57, 35–43.
Hollis-Walker, L., & Colosimo, K. (2011). Mindfulness, self-compassion, and happiness in non-meditators: A theoretical and empirical examination. Personality and Individual Differences, 50(2), 222–227.
Keng, S.-L., Smoski, M. J., & Robins, C. J. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical Psychology Review, 31, 1041–1056.
Lopes, B. T., Montrezol, F. T., Silva Terra, V. D., & Medeiros, A. (2022). A Single Mindfulness-Based Meditation Session Can Produce Reductions in Cardiovascular Risk in Hypertensive Patients: A Pilot Study. Alternative Therapies in Health and Medicine, 28(2), 18–23.
Strikwerda-Brown, Cherie & Özlen, Hazal & Binette, Alexa & Chapleau, Marianne & Marchant, Natalie & Breitner, John & Villeneuve, Sylvia. (2022). Trait Mindfulness Is Associated With Less Amyloid, Tau, and Cognitive Decline in Individuals at Risk for Alzheimer’s Disease. Biological Psychiatry Global Open Science. 10.1016/j.bpsgos.2022.01.001.